Lika villkor i skolan?
I förra bloggen konstaterade jag att det fanns en systematik i det faktum att fler flickor än pojkar gavs ett högre betyg i 9an än resultatet i nationella provet. Systematiken gör att detta upprepas i alla ämnen där det finns nationella prov. Man kan se det som att ett nationellt prov mäter elevers kunskaper i ämnet. Det är naturligtvis bara ett ungefärligt mått man får av mätningen. En elev får en underskattning medan en annan får en överskattning. Att det sedan med någon sorts systematik är fler tjejer än killar som får högre betyg än provet, kan inte bero på så många saker.
Om lärarna systematiskt gav högre betyg till flickorna för att de var flickor, skulle det helt enkelt vara könsdiskriminering eller könsförtryck, beroende på vad man vill kalla det. Men lägg märke till att det kan uppkomma liknande skillnader med en annan mekanism. Antag att lärarna bedömde kunskaper mer gynnsamt för elever som uppförde sig väl, kom i tid och var ordningssamma, oavsett om de var flickor eller pojkar. Då också skulle fler flickor få högre betyg än nationella provet än pojkar, OM DET VAR SÅ att fler flickor än pojkar uppförde sig väl, kom i tid och var ordningssamma. Antag alltså att det var så att lärarna i betygen gynnade välartade elever oavsett kön, och detta gynnade fler flickor än pojkar, då är det väl inte direkt diskriminering? Nej. Precis! Det kallas fasktiskt för indirekt diskriminering.
En mer direkt diskriminering riktad mot killarna fick jag insyn i på Umeå universitet, Enheten för pedagogiska mätningar. Där utformas bl.a. högskoleprovet varje år. Jag var gäst och gick en kurs där tillsammans med några doktorander från enheten. Det framkom att det hade (politiskt/feministiskt) betraktats som ett problem att unga män presterade bättre på högskoleprovet än de borde med tanke på de avgångsbetyg de hade från gymnasiet. Och eftersom frågorna testades i förväg kunde man säkerställa att ordförståelsetestet år efter år missgynnade killar med i snitt en poäng jämfört med tjejer.
Jag sätter samman fakta om nationella proven, attityder från ungdomsstyrelsens enkät (bilden ovan), högskoleprovet och betygsättningen i skolan med den politiska utvecklingen. Den har ersatt det mesta av diskussionerna om jämlikhet och jämställdhet med en som handlar om könsmakt. Och det jag ser är att det skapat ny ojämställdhet, systematiska orättvisor baserade på kön, som pågått i många år i vårt land. Vi behöver helt enkelt lägga märke till orättvisor som vi ser, inte bara orättvisor mot tjejer/kvinnor. Vi kan väl kalla det postfeminism! :)
Etiketter: betygsättning, högskoleprov, nationella prov, postfeminism

0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home